Woolrich is een van de oudste kledingmerken ter wereld. Het label is gestart in 1830 en heeft dus een geschiedenis van bijna 200 jaar. Het is niet voor niets dat het merk zo lang bestaat en nog steeds actueel is.
De start
De oprichter was John Rich, een Engelse emigrant die zich op 25-jarige leeftijd in De Verenigde Staten vestigde. Hij kwam uit een familie van wol-experts. Met die kennis ging hij in zijn nieuwe vaderland aan het werk. Samen met Daniel McCormick startte hij een wolmolen in de staat Pennsylvania. Niet veel later werd een kledingatelier in Pennsylvania gestart. Die was gevestigd in de plaats Woolrich.
Wol was in die tijd het enige materiaal dat geschikt was voor de productie van comfortabele bedrijfskleding. In eerste instantie maakte Woolrich’ kleding voor boeren, houthakkers en jagers en hun families. Zij werken buiten in het barre weer in Pennsylvania. De kleding had daarom als voornaamste doel dat zij de werklui warm moest houden. Ook moest de kleding degelijk zijn en lang meegaan. In 1843 stopte de samenwerking tussen Rich en McCormick en zette Rich het bedrijf voort.
‘Artic Parka’
Bij het uitbreken van de Amerikaanse burgeroorlog werden de klassieke wollen dekens van Woolrich gebruikt voor soldaten. Zij waren oorspronkelijk bedoeld voor de arbeiders die buiten werkten. Deze dekens kregen de naam: ‘Civil War Blankets’. De warme dekens zorgden ervoor dat de soldaten de kou tijdens de oorlog konden overleven. Het maakte het label verder bekend in Amerika. Later volgde de iconische ‘Arctic Parka’ voor constructie-arbeiders in Alaska. In de loop van de tijd ontwikkelde het merk zich verder. Algemeen uitgangspunt van Woolrich was en bleef de kwaliteit, lange levensduur en het draagcomfort in koud weer.
Wereldwijd
Vanaf 1852 kreeg het bedrijf een nieuwe naam: John Rich and Son. De zoon van Rich kwam ook in de zaak werken. De naam van het label vestigde zich op Amerikaanse bodem en was 50 jaar de oprichting niet meer weg te denken. Woolrich werd hierna naar Europa gehaald door W.P. Lavori. Al snel werd het merk ook hier populair en dat is het nog altijd. Woolrich heeft een trouwe schare klanten. De goede stoffen, pasvorm, daagbaarheid, de detaillering en belijning spreken de klanten nog steeds aan. De collectie blijft actueel doordat de ontwikkelingen op de voet gevolgd worden. Klanten prijzen vooral de herkenbaarheid en de lifestyle die het uitspreekt. Het merk is nu bijna wereldwijd verkrijgbaar. In Nederland is pauw.com al jarenlang een goede en betrouwbare winkel om, onder andere, dit kledingmerk te kopen.
Ontwikkelingen
Woolrich stond, zoals gezegd, niet stil. Zo rond de 20e eeuw werd het assortiment uitgebreid met functionele en casual outdoor kleding voor alle seizoenen. Er kwamen nieuwe synthetische materialen op de markt waardoor ze voor een grotere groep klanten kleding konden maken. De kleding bleef herkenbaar en van buitengewone kwaliteit met een sprekend, maar eenvoudig ontwerp. Woolrich bleef haar uitgangspunten onvoorwaardelijk trouw. Halverwege de jaren 70 kwamen de donsproducten op de markt, zoals we die ook nu nog in de collectie terugvinden. Vanwege de concurrentie startten ze vanaf de jaren 90 met het voeren van logo’s op hun kleding.
Roots
Woolrich heeft een kenmerkend rood / zwart geruit wolpatroon op haar jassen (de buffalo plaid). Dit handelsmerk voeren ze al bijna 200 jaar. De originele ‘Arctic Parka’ is het meest beroemd binnen de collectie. Jaarlijks komt die, in actuele kleuren, terug. De jas wordt gemaakt van een combinatie van katoen en nylon en afgewerkt met een Teflon coating. De voering van eendendons garandeert warmte en bescherming, zelfs onder barre kou.
Het merk Woolrich blijft trouw aan haar roots. Tot op de dag van vandaag legt ze zich toe op jassen en parka’s en sportieve casual kleding. De materiaalkeuze waarborgt comfortabele altijd duurzaamheid, een goed ontwerp en buitengewone kwaliteit. Het merk is herkenbaar, stoer, praktisch maar toch aansprekend. Woolrich blijft haar klanten, door de tijd heen, kleding aanbieden die duurzaam, comfortabel, weerbestedig en warm is.
Actueel
De originele fabriek is tegenwoordig een erkende historische plek. Woolrich zelf heeft niets van haar actualiteit verloren. Ze hebben niet voor niets een wereldwijde clientèle. Dit doet ook recht aan de toewijding aan kwaliteit, de aandacht voor de marktontwikkelingen, het vakmanschap en oog voor detail. Met een aankoop is de klant verzekerd van een mooi en goed kledingstuk.
Nieuwsgierig naar de actuele collectie? Kijk op Pauw.com!